2003
|
2006
|
2009
|
2013
|
|
Registres MD dades
|
15.000
|
20.000
|
27.000
|
39.000
|
Registres MD serveis |
12
|
41
|
259
|
537
|
Proveïdors MD |
30
|
76
|
157
|
190
|
Capes accessibles |
123
|
165
|
5.250
|
7.300
|
Accessos a Catàleg |
–
|
3.000
|
6.900
|
12.800
|
- Capes amb més accessos (a través de visors IDEC)
CAPES | VISITES |
Cadastre:
parcel·les i construccions |
7331
|
Urbanisme |
2862
|
Rutes |
853
|
- Capes amb més visites (a través de visors IDEC)
SERVIDOR | VISITES |
Cadastre
|
11211
|
MUC |
6601
|
Planejament urbanístic de Santa Coloma |
5406
|
Equipaments |
2752
|
Activitats comercials (planol.info) |
1649
|
Ortofotografies |
1317
|
Planejament de Tossa de Mar |
1155
|
Una part relativament petita de la geoinformació publicada (15%), fonamentalment la relacionada amb la descripció física del territori i dels drets jurídics sobre aquest darrer (cadastre, urbanisme), assoleix gairebé el 90 % dels accessos totals (almenys a través dels serveis de visualització IDEC)
i descobriment
utilitat actual del portal INSPIRE, és pràcticament inexistent, tant pels
problemes anteriorment exposats, com per la manca de serveis d’accés,
metadades no traduïdes a l’anglès, títols que no expressen el
contingut, i un llarg etcètera. Caldrà doncs, fer un esforç important si es
pretén convertir el Geoportal Inspire, en el Hub de la geoinformació
europea.
s’enfronta la difusió i ús de la geoinformació accessible per
Internet, és la manca de sistemes estructurats, semànticament
correctes, usables i harmonitzats
obertes
aquest punt es pot plantejar si, l’impacte de les polítiques de
Dades Obertes, seguides amb més o menys convenciment per totes les
administracions públiques, és o no constatable en la difusió i
utilització de la geoinformació. Segons informació de “Dades Obertes
Gencat”, el nombre i evolució dels accessos a la informació
disponible ha estat el següent:
accés i ús (descàrrega) de dades de “Dades Obertes” Gencat:
Període:
1 deGener – 19 de Març |
|
6.000 visites /
mes |
22.000 pàgines
/mes |
disposa d’informació d’accessos filtrada per tipus de dades (tal
com les classificades com a “Cartografia i Territori”), però sí
se’n coneixen les descàrregues:
TD P { margin-bottom: 0cm; }P { margin-bottom: 0.21cm; }
Descàrrega
de fitxers (dades) cartogràfics i territorials en el període |
|
350
|
SIGPAC
|
110
|
Equipaments
públics |
100
|
Planificació
territorial / mapes temàtics / toponímia |
33
|
Grafs de
carreteres |
recursos informació que ofereixen les pàgines “OpenData”, tot i
les expectatives que s’hi han posat en aquest exercici de
transparència de les administracions. No sembla per tant, un canal
per la difusió de la Geoinformació més idoni o útil, que el que
ofereixen els Geoportals i els seus Catàlegs. I sembla que la
demanda de producte de geoinformació, ara per ara, es manté en nivells
molt minsos.
darrer aspecte, en el qual insisteixen aquests moviments (IDE’s,
Inspire, Dades Obertes..), és la repercussió que la disponibilitat
d’una àmplia geoinformació té o pot tenir en els negocis, en
posar valor afegit sobre la informació bàsica i per tant, generar nova
riquesa. Actualment s’estan fent esforços per tal de promoure la contribució del sector
privat en la Geoinformació, a través de Projectes Europeus que pivoten a l’entorn de la Directiva INSPIRE: SmeINSPIRE, Congressos INSPIRE, etcètera.
Malgrat tot, però …. Hi ha negoci?
Evidentment, això ho hauran de dir les empreses. De totes maneres, és legítim
preguntar-se si és precís i necessari que hi hagi negoci. I si tot ha de ser
tractat o considerat com si la cartografia i geoinformació, hagués
de ser un producte de consum massiu. No hi ha dubte que en l’àmbit
de la localització, els referents de representació del territori,
sigui o no cartografia com a tal, tindran un consum massiu, en la
mesura que moltes aplicacions de localització corren pel món. Però
altra informació, diguem topogràfica d’alta resolució,
geodèsica, etc., no té perquè ser sempre d’utilització
massiva. Recordem aquí el terme esperança matemàtica, que podem
aplicar al producte cartogràfic…
recent estudi realitzat en el marc d’un projecte europeu
(SmeINSPIRE) sobre les expectatives del sector privat davant la
implementació de la Directiva Inspire (Report on the market
potential for GeoICT SMEs in relation to INSPIRE – 299 companies, 18
countries-), ha reportat les següents conclusions:
-
Suport
a les administracions públiques, com a principal activitat. -
Fonamentalment
activitats vinculades amb geolocalització i desenvolupament de
clients. -
Nombre
d’empreses estimat en 7.000, majoritàriament miniempreses. -
Actualment
les expectatives sobre INSPIRE, com a oportunitat de negoci, són
baixes. -
Només una tercera part de les empreses, tenen una certa relació amb l’entorn INSPIRE,
sobre Metadades i visualització. -
Els
temes de major interès, són els locals: cadastre, transport,
utilities, adreces …. -
Encara hi ha poca disponibilitat de dades INSPIRE.
-
És
difícil i prematur, aventurar com poden sorgir negocis i beneficis.
consum massiu, que ja hem analitzat i identificat, i moltíssima
altra l’interés de la qual rau en la possibilitat que en un
moment determinat, pugui respondre les exigències específiques
d’algun usuari, i que aquest ús representi un valor afegit molt
superior al de la mateixa publicació de l’actiu. Pel que fa
referència a negoci directe no hi ha encara massa crítica,
centrant-se principalment les empreses en els serveis al sector
públic. Es mantenen certes expectatives a mesura que el
desenvolupament d’INSPIRE avanci. Però cal també reflexionar si
és necessari que es generi aquest entorn de negoci, per a justificar
la producció de geoinformació i els beneficis de les IDE. A banda
de negoci, hi ha impactes econòmics positius i clars en
l’establiment d’estàndards, compartició de dades,
interoperabilitat, etc.
que molta informació georeferenciable és encara desconeguda, avui
en dia el problema no és accedir a informació, sinó gestionar la
seva abundància, fer-ho simple … des del seu descobriment fins al seu accés i descàrrega.
ha barreres tecnològiques per a la publicació, lliure accés i intercanvi de la geoinformació. Sí que hi ha barrreres culturals i
pràctiques. En un món que es mou ràpid, en el que la cultura que
triomfa és la del mínim esforç, en la que els productes han
d’oferir senzillesa, el mínim esforç possible per a l’usuari,
i baix o cap cost, és difícil que s’afirmi una cultura de
publicació de dades que inclogui les metadades, model de dades,
estàndards, etc., elements tots ells que han demostrat el seu bon
funcionament, aplicabilitat i eficàcia, però que, precisament per
precisar un cert nivell d’atenció complementària a la mera
generació/publicació de dades, costa que siguin assumits i incloses en rutines, per la societat en general.
avançar cap a un canvi cultural: entorns distribuïts, oberts,
participatius i gestionar la difusió de la geoinformació impulsant
algunes mesures com ara:
-
Coordinació
entre Dades Obertes i el Catàleg IDE -
Promoure
les visites als catàlegs i difondre’n la seva existència. -
Afavorir
una cultura “do it yourself” entre els usuaris potencials de la
geoinformació, convencent-los de la seva capacitat per a gestionar
els múltiples recursos de software disponibles per a tractar les
geodades. -
Crear
un “core” de geoinformació bàsica, àmpliament coneguda,
accedida i utilitzada, que sigui la base per a la futura expansió
de la utilització massiva de tota mena de recursos de
geoinformació.
mateix sector privat hauria de promoure solucions tecnològicament i
organitzativament noves, basades en la interoperabilitat, els SIG
distribuïts corporatius, etc., ja que se’n beneficiaria a mitjà
termini, tot el sector.